Hantering av kundrelationen

Tack vare internet, smartphones och sociala medier har dagens bilköpare mer information och större valfrihet än någonsin tidigare. Konsumenterna sitter nu i förarsätet och avgör riktningen för inköpet med hjälp av den nya teknikens möjligheter.

De tar reda på information om olika bilmodeller, priser och företaget redan innan de besöker återförsäljaren. Ett bil- eller serviceköp är inte längre en rätlinjig transaktion, eftersom den information som kunden samlat in och bedömningen av alternativ kan leda till överraskande situationer.

Det räcker inte att du fokuserar på att få nya kunder – du måste också göra ditt bästa för att behålla de befintliga kunderna. En återförsäljare som bara tackar och säger hejdå till kunderna överlåter antagligen kunden till konkurrenten när nästa köpbehov uppstår.

Idag är det viktigare än någonsin att upprätthålla goda kundrelationer. Idag hör försäljning och servicemarknad ihop. Det räcker inte att man önskar kunden välkommen åter med några års intervall, utan man måste regelbundet vara i kontakt med kunderna. På så sätt skapas kundrelationer som förhoppningsvis varar hela livet.

I det bifogade schemat finns detaljerade anvisningar över hur du bäst tar hand om din kund i de olika faserna av kundrelationen.

Diagrammet visas inte. Var vänlig och använd en modern, uppdaterad webbläsare för att se innehållet.


Många krokar på vägen

Nuförtiden sitter bilköparen i förarsätet. Kunderna har mer information och större förväntningar och de delar också med sig av informationen till andra i högre grad än förut.

Som tur är har också återförsäljaren tillgång till nya verktyg och metoder som hjälper den att tillmötesgå kundernamer effektivt och skapa nöjda kunder. Kunderna kan nuförtiden också nås på nätet samt via e-post och sms, förutom de traditionella kanalerna.

Det bästa är att nöjda kunder idag har tillgång till ett alldeles nytt forum för sina åsikter. Om du ger de en upplevelse värd fem stjärnor kommer de inte bara tillbaka, utan tar sannolikt med sig fler kunder.


Se hur AutoMaster kan hjälpa din verksamhet

Begär merInformation

Demoförfrågen

Hämta broschyrer